January 08, 2013

Less caffeine, more power


Kiinnostaako ketään mitä mä syön? Ai ei, no kerron silti, koska näitä juttuja on ihan hyvä kirjoittaa itselle muistiin. 

Eka viikko tätä vuotta on mennyt aika onnistuneesti ruokavalion suhteen. Mun pääasiallinen ravinto on ollut vihanneksia, hedelmiä, oliiviöljyä, riisiä, munia, siemeniä ja pähkinöitä. Maitotuotteet, vilja ja sokeri on ollut minimissään ja lihaahan mä en ole syönyt neljääntoista vuoteen. Vähän sokeria puuroon, välillä hunajaa teehen, satunnaiset pari palaa suklaata, ja pari vodkadrinkkiä on mun mielestä ihan ok paheiden lista viikossa.  Ruoka-aineiden suhteita pitää vaan vielä muuttaa ja kokeilla, mikä on mun kropalle paras. Voisin myös opetella kokkaamaan kalaa ja syödä sitä muutenkin enemmän. Kahvia olen juonut aamuisin yhden kupin ja muuten pärjäillyt vihreällä teellä. Pari ekaa päivää vähällä kahvilla oli tuskaa tällaiselle pitkäaikaiselle kofeiininarkkarille, mutta nyt tuntuu jo hyvältä.
Mun ateriat toistaa toisiaan (riisimössöä, kasvismössöä..), mutta vähän joutuu menemään vuoden ajan mukaankin. Talvella vihannesosasto on aika ankea, joten jätän ihmeellisemmät salaattijutut mielelläni sellaiselle kaudelle, kun tuoreet kasvikset on, no tuoreempia ja halvempia.
Ja ihan vaan selvyydeksi, ettei tule väärinymmärryksiä: ei, mä en laihduta tai ole millään dieetillä. Ruoka ei ole kevyintä mahdollista, eikä sen ole tarkoituskaan olla. Esimerkiksi oliivit, banaanit, avokado ja pähkinät sisältää paljon kaloreita, mikä on hyvä, koska niitäkin kroppa tarvitsee, etenkin jos liikkuu paljon. Musta on typerää, että terveellisestä ruokavaliosta puhutaan yleensä vaan siinä yhteydessä, kun jonkun on tarpeen muuttaa painoaan. Ruoka vaikuttaa paljon laajemmin kehoon ja jos haluaa pitää itsestään huolta, ei lisäaineet, käsitelty vilja ja sokeri vaan tee hyvää. Lihan terveellisyyteen/ epäterveellisyyteen mä en ota kantaa, mutta sitä en tykkää syödä ihan muuten vaan. Riistaan syöminen olisi mulle ainakin eettisesti ihan jees, mutta lihan maku on vaan jotain, mistä mä en tykkää.

Teen pikku hiljaa pieniä muutoksia, joiden avulla ruokavalio on mahdollisimman puhdas, terveellinen ja oikeita ravintoaineita antava ja nyt suunta on jo varsin hyvä, niin kuin olokin.

My diet: getting healthier every day.

9 comments:

  1. Must tälläset ruokajutut on usein inspiroivia ja jaksaa iteki hetken miettii enemmän syömisiään, vaikkei yks yhteen niitä neuvoja noudattaiskaan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toi on kyllä totta, tää onkin tällasta asteittaista aivopesua ;) kiva et tykkäät :)

      Delete
  2. Voisko tää tulla teille syömään?

    ReplyDelete
  3. Oii, hyvältä näyttää!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oon ihan rakastunu avokadoon, harmi et se on niin kallista.

      Delete
  4. Se on kyl tosi terveellistä, miten valmistat sitä/ mitä ruokaa teet siitä? Ite en ole vielä kauheesti sitä käyttänyt, joskus sushissa oon käyttänyt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lisään sen vaan ihan tollasenaan valmistamatta salaattiin tai ruokaan. Fetasalaattiin käy hyvin ja eilen tein sellasen mössön, että riisinuudeleita+ tomaatti- ja chilikastiketta ja avokadopaloja siihen päälle, oli tosi hyvää!

      Delete
  5. Mä juon about 3-4 kuppia nykyään kahvia, ennen enemmän. Se on mun pahe. Hyvä postaus tää. -Alex

    ReplyDelete