October 11, 2012

Blogit piilomainonnan pyörteissä

Meillä kävi yhtenä päivänä koulussa luennoitsija, joka kertoi uuden sukupolven markkinointikanavien käytöstä (you tube, facebook, blogit...) heidän markkinoinnissaan ja eräänä ilmiönä, joka on varmasti kaikille blogien lukijoille tuttu, nousi esiin markkinointi blogeissa. Jätän nyt yrityksen/organisaation nimen mainitsematta, ja sen mitkä heidän toimintatapansa tarkalleen ovat, koska tarkoitus ei ole kritisoida tiettyä toimijaa, vaan pohtia ilmiötä.

Pääidea blogien kautta mainostamisessa oli se, että mainos näyttäisi mainokselta, jolloin lukija ottaa sen paremmin vastaan. Erikseen on tietystimainosbannerit, jotka on helppo tunnistaa ja tuotetestaukset, joissa yhteistyötaho on ilmoitettu, mutta tässä yhdessä tyylissä bloggaaja saisi korvausta siitä, että mainitsee, kenties useassa eri kirjoituksessa palvelun/tuotteen/yrityksen ja kirjoittaa siitä positiivisessa valossa. Eikö ole ärsyttävää? Ja menee varmaan osittain piilomainonnan puolelle, joka on laitonta. Mainoksissa kun pääperiaate on se, että mainonta on tunnistettava mainonnaksi.

Ilmiö on sen verran tuore, että lainsäädäntö ei ole luonut tiukkoja normeja siitä, miten blogimainonnassa tulee toimia. Ja blogeja on niin paljon ja niissä linkkauksia niin paljon, että olisi täysin mahdotonta kenenkään selvittää, onko niistä maksettu vai ei. Kiinnijäämiseen riski markkinoinnin ohjeiden vastaan toimimisesta on siis olematon, mutta mielestäni kaikki bloggaajat voisivat noudattaa eettistä ohjeistusta, jonka Indiedays blogiportaali on tehnyt sivustolla toimiville bloggaajille. Sivustolla sanotaan aiheesta:

"- Suomen lain mukaan mainos on oltava vaivattomasti tunnistettavissa mainokseksi. Kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun sisältöön.
- Jos bloggaaja on saanut mainostajalta tuotteen tai palvelun ilmaiseksi ja hän kirjoittaa siitä blogissaan, on kyseessä mainos. Samoin jos bloggaaja on saanut mainostajalta kirjoituksesta rahallisen tai muun palkkion, on kyseessä mainos.
- Jos blogikirjoitukseen sisältyy mainos, siitä on kerrottava lukijoille. Sen voi tehdä esimerkiksi toteamalla, että on saanut tuotteen ilmaiseksi tai lainaan, tai että osallistuu mainostajan markkinointikampanjaan. (http://indiedays.com/bloggaajien-eettinen-ohjeistus/)"

 Niin, sellaista mielessä. Vetomuus kanssa bloggaajille: älkää piilomainostako. Ja varoitus lukijoille: olkaa kriittisiä suositusten suhteen.

Ja pahoittelut vähäkuvaisuudesta sekä siitä, että postauksen kuva ei liity mitenään aiheeseen ja myös köyhästä blogiviikosta. Parannan tapani ensi viikolla, loppuviikko menee reissatessa!

No comments:

Post a Comment